2,209    14    1  

Har vi klagegrunn?

 37     Levanger     0
Hei!
Vi har nå slitt i 2 år og 3 mnd mot kommunen. De lovet ved første kontakt i desember 2012 at vi skulle få kjøpe boligtomt på nyåret 2013. Når februar kom fikk vi høre at av ulike årsaker ble det utsatt til sommeren. Det gikk greit, men da sommeren kom fikk vi beskjed om at det ble nok en forsinkelse, til utpå høsten. Deretter ble det til jul, deretter etter jul(over i 2014 altså), så i mai, så ble det august, deretter november. Nå er vi i februar 2015, og vi har fortsatt ikke fått kjøpt tomta. Vi har aldri fått oppgitt noen årsak til forsinkelsene, men har stadig blitt lovet at det blir snart. Nå er det visstnok rett rundt hjørnet(helt seriøst), men prisen på tomta har økt med over 200.000kr siden vi først snakket med kommunen. I tillegg tar kvinnemennesket på kommunen ALDRI telefonen, og svarer på mail etter noen uker.
Vil vi komme noen vei i en eventuell klage? Da tenker jeg på måten vi har blitt behandlet på. Prisen må vi kanskje bare godta, evt. søke en slags erstatning på.
Noen som har tips til fremgangsmåte eller instans vi bør klage til? Setter pris på all tilbakemelding.

Bør vi klage?

Ja - 1 svar
100%
Nei - 0 svar
0%
Totalt 1 svar på denne avstemningen

   #1
 3,412     Akershus     0
"De lovet...", er dette et skriftlig tilbud med fastsatte tidsrammer, eller er det en muntlig omtrentlighet? Eksakt hva er det kommunen har lovet, og i hvilken form er det gjort?
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 37     Levanger     0
"De lovet...", er dette et skriftlig tilbud med fastsatte tidsrammer, eller er det en muntlig omtrentlighet? Eksakt hva er det kommunen har lovet, og i hvilken form er det gjort?

Vel, det er alltid sagt via epost at vi skal få kjøpe tomta den og den datoen. Vår byggherre har også vært i kontakt med denne kvinnen på kommunen, og har fått muntlig beskjed om at det blir snart. Det vi egentlig lurer på er om noe sånt kan være bindende for kommunen? Ganske mange omtrentlige datoer, med unnskyldninger om forsinkelse. Alle andre har jo regler og frister å forholde seg til, hvorfor skal en offentlig etat få holde folk for narr?
  (trådstarter)
   #3
 37     Levanger     0
Vet sivilombudsmannen behandler klager hvor man føler seg dårlig behandlet av en offentlig instans, men er usikker på hva vi egentlig vil klage på. Vi føler oss holdt for narr av denne personen i kommunen.
Kan forøvrig nevne at vi tok kontakt med ansvarlig for utbygging av boligfelt i kommunen i juni 2014, da hadde ikke han hørt et ord om at noen var interessert i å kjøpe tomt i det aktuelle området. Først da han var informert ble det satt i gang arbeid med vei og vann til tomta "vår". Da sa han at han mente det var dårlig av kommunen å gi oss fiktive tidsfrister, når de ikke hadde begynt arbeidet i det hele tatt.
   #4
 974     0
"Denne kvinnen" har vel ein tittel i kommunen, og har ein overordna med litt "finare" tittel. Kva med å kontakte sjefen?
  (trådstarter)
   #5
 37     Levanger     0
"Denne kvinnen" har vel ein tittel i kommunen, og har ein overordna med litt "finare" tittel. Kva med å kontakte sjefen?

Det har vi prøvd, virker kanskje som om det er et generelt problem i kommunen dette med å love ting som ikke holdes. Vi kommer ingen vei i å snakke med dem, så vi føler vi burde la de rette instanser vite hvordan de holder på.
   #6
 1,463     Harstad     0
Avtal møte og prat ansikt til ansikt med saksbehandler. Det er ofte kun da man får de ærlige svarene. Spør hvorfor det har blitt slik. Legg frem merkostnadene og ulempene dette har medført dere. Ha klart for dere hva oppnåelsen med møtet skal være (prisavslag). Sett dere en ramme for prisavslaget og argumenter saklig, så blir dere enige med kommunen i møtet, ikke gi dem tid til å tenke seg om. Rett etter møtet skriver dere en mail hvor dere konkluderer med hva dere var enige om i møtet og får det skriftlig.
Signatur
  (trådstarter)
   #7
 37     Levanger     0
Avtal møte og prat ansikt til ansikt med saksbehandler. Det er ofte kun da man får de ærlige svarene. Spør hvorfor det har blitt slik. Legg frem merkostnadene og ulempene dette har medført dere. Ha klart for dere hva oppnåelsen med møtet skal være (prisavslag). Sett dere en ramme for prisavslaget og argumenter saklig, så blir dere enige med kommunen i møtet, ikke gi dem tid til å tenke seg om. Rett etter møtet skriver dere en mail hvor dere konkluderer med hva dere var enige om i møtet og får det skriftlig.


Enkelt, saklig og greit! Takk for tipset, dette skal prøves.

   #8
 1,463     Harstad     0
Ellers kan det være greit å finne frem gjeldende forskrifter/lovverk, liknende saker mhp. tomtepris etc.

Det funker ofte å være ydmyk men bestemt.
Signatur
   #9
 5,416     Langhus     0
Selv om du kan ha en klagegrunn kan det særlig i mindre kommuner være lønnsomt og ikke vare han der "kranglefanten". Da kan du risikere at byggesøknaden din alltid ender i bunn av bunken, når du skal søke...
Signatur
  (trådstarter)
   #10
 37     Levanger     0
Selv om du kan ha en klagegrunn kan det særlig i mindre kommuner være lønnsomt og ikke vare han der "kranglefanten". Da kan du risikere at byggesøknaden din alltid ender i bunn av bunken, når du skal søke...

Greit å være bevisst på dette ja. Nå er det jo tidsfrister på behandlingstid for byggesøknad, men man vet jo aldri med disse folkene Tongue