43,079
75
1
Lading av elbil i borettslag
14
0
Vi tenker på å gå til anskaffelse av en elbil, men bor i borettslag så det er noe mer komplisert enn å bare ringe elektrikeren og be han komme og installere det vi trenger i garasjen.. Ved parkeringsplassen vi leier i borettslaget er det uttak for motor- og kupévarmer. Det er to uttak og to automatsikringer i boksen, en 230V-sikring og en 400V-sikring.
Jeg kontaktet vaktmestrene i borettslaget og fikk (selvsagt) beskjed om at stolpene kun var for motorvarmer. Grunnen til at jeg ikke helt klarer å la det være er at det sitter 25A-sikringer i hver boks, og jeg kan da ikke skjønne annet enn at det må være nok strøm til å lade en elbil.. Eller?
Med vanlig 230V-lading er det ikke mulig for bilen vi vurderer (Tesla Model S) å trekke mer enn 13A som på 230V så vidt jeg forstår ikke blir mer enn rett under 3kW. Jeg antar vel egentlig at de ikke ønsker at folk skal lade elbiler på stolpene, men tror det har mest å gjøre med at det ikke pr. nå finnes noen strømmåler på hver stolpe.
Min tankegang er at siden det er 25A sikring i stolpen må det jo være dimmensjonert sånn tilbake til inntaket i en eller annen trafoboks eller sikringsskap at det er nok strøm. Hvis ikke vil jo sikringen gå i hytt og vær når mange nok bruker motorvarmerne sine..
Har jeg misforstått noe eller bør det gå an å lade en elbil på stolpen, rent infrastrukturmessig? Legger for ordens skyld ved et par bilder av stolpen. Setter stor pris på svar :)

Jeg kontaktet vaktmestrene i borettslaget og fikk (selvsagt) beskjed om at stolpene kun var for motorvarmer. Grunnen til at jeg ikke helt klarer å la det være er at det sitter 25A-sikringer i hver boks, og jeg kan da ikke skjønne annet enn at det må være nok strøm til å lade en elbil.. Eller?
Med vanlig 230V-lading er det ikke mulig for bilen vi vurderer (Tesla Model S) å trekke mer enn 13A som på 230V så vidt jeg forstår ikke blir mer enn rett under 3kW. Jeg antar vel egentlig at de ikke ønsker at folk skal lade elbiler på stolpene, men tror det har mest å gjøre med at det ikke pr. nå finnes noen strømmåler på hver stolpe.
Min tankegang er at siden det er 25A sikring i stolpen må det jo være dimmensjonert sånn tilbake til inntaket i en eller annen trafoboks eller sikringsskap at det er nok strøm. Hvis ikke vil jo sikringen gå i hytt og vær når mange nok bruker motorvarmerne sine..
Har jeg misforstått noe eller bør det gå an å lade en elbil på stolpen, rent infrastrukturmessig? Legger for ordens skyld ved et par bilder av stolpen. Setter stor pris på svar :)


Det du ser ved siden av sikringa er en jordfeilbryter
Det er INGENting som infrastrukturmessig gjør denne kontakten uegnet til å nattlade el-bilen.
Ikke vet jeg, men det kan være at borettslaget velger å skru av hele anleggets utenom vinterhalvåret gjennom hovedsikring.
Som du kan lese ut av tråden, vil merkostnadene man legger på fellesanlegg være små. En enkel løsning, om borettslaget ikke aksepterer "freeriders" er en sjablongbasert ekstra innbetaling per andelshaver med el-bil.
Gratulerer med et miljøvennlig valg og fremtidig lave drivstoffkostnader.
Om "drivstoffet" til el-bil, så er batteriet dyrt og det slites ut. Regnet på en Think engang. Den kostet ca det samme i "drivstoff" som en mindre bensinbil.
Jeg ser at produsentene motsier deg KjellG, men som vi alle vet er det bedre å få en uavhengig kilde til å regne på sånt. Det virker også å være uenighet om batterienes levetid.
Og finnes det noen antydning fra myndighetene om når alle fordeler ved å ha elbil forsvinner, eller skjer det over natten når de finner det for godt?
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Finner flere nettsider som antyder 0,15 - 0,20 kWh/km for elbil.
Ellers enig i at det ville være en fordel med en nøytral analyse av kostnaden ved el-energi + batterikost ved el-bilkjøring.
Nettet er i de fleste områder greit rustet for et slikt scenario, og oppgraderes kontinuerlig i takt med at salg av elbiler øker. Netteierne er bevisst på dette. Det går også mot økt bruk av hurtig-ladestasjoner som vil jevne det ut noe.
Men det kan bli lav spenning om vinteren på trafoer som allerede er er høy belastet, tipper at relativt mange må oppgraderes.
Med kjørelengde 15000km/år vil du trekke ca 3000kr i strøm fra borettslaget.