6,084
17
6
Elektriker ødela glasset på induksjonstopp
3
0
Jeg håper at noen her har litt erfaring og synspungter på dette.
Saken: Min under 2 år gamle induksjonstopp tok kvelden søndag for 2 uker siden. Jeg kontaktet Expert, og de sendte saken videre til deres servicepartner. Jeg fikk melding med elektriker etter en uke, og ringte de for å ordne avtale.
Elektrikeren ringte dagen før de skulle komme. Jeg hadde ikke anledning til å være hjemme dagen elektrikeren skulle innom, men spurte om jeg kunne gjøre klart noe. Dette var ikke nødvendig. Utpå dagen fikk jeg telefon fra elektriker. Han hadde dradd, men kunne fortelle at han hadde ødelagt/knekt/sprukket av et hjørne på glassplata. Han beklaget dette, og sa de skulle bestille ny.
Nå, 4 dager senere ringer en annen fra El.Installatøren for å fortelle at jeg kanskje må betale både ny glassplate og timene de hadde vert her. Dette fordi det var silikonert i rundt induksjonsttoppen. Dette var noe som ikke skulle vert gjort, og grunn nok til at de kunne si dette ifølge dem.
Jeg KAN forstå at det ikke er anbefalt å silikonere/fuge irundt koketopper, pga vanskeligheter ved service reparasjon. Jeg gjorde dette selv, for å hindre fuktighet og smuss i å legge seg intil pakningen under. (Det tok meg 12 minutter å ta ut stekeovn, løsne induksjonstopp, og løfte den ut). Det står ikke noe i bruksanvisningen om at dette er frarådet.
Jeg kan IKKE forstå at jeg må betale skaden elektriker forårsaket. Visst de mener at det var feil av meg å silikonere, kunne de jo dratt derifra og latt meg demontere den?
Det blir brutalt å være en vanlig forbruker, med et defekt produkt på garanti, som plutselig skal betale elektrikertimer, kjøring fra andre siden av landet og ny glassplate fordi jeg hadde hatt litt silikon på? Eller har El.Installatøren all rett på sin side her?
Legger ved et bilde av skaden/toppen.
Håper jeg kan få et par synspunkter her, takker for alle svar!
Saken: Min under 2 år gamle induksjonstopp tok kvelden søndag for 2 uker siden. Jeg kontaktet Expert, og de sendte saken videre til deres servicepartner. Jeg fikk melding med elektriker etter en uke, og ringte de for å ordne avtale.
Elektrikeren ringte dagen før de skulle komme. Jeg hadde ikke anledning til å være hjemme dagen elektrikeren skulle innom, men spurte om jeg kunne gjøre klart noe. Dette var ikke nødvendig. Utpå dagen fikk jeg telefon fra elektriker. Han hadde dradd, men kunne fortelle at han hadde ødelagt/knekt/sprukket av et hjørne på glassplata. Han beklaget dette, og sa de skulle bestille ny.
Nå, 4 dager senere ringer en annen fra El.Installatøren for å fortelle at jeg kanskje må betale både ny glassplate og timene de hadde vert her. Dette fordi det var silikonert i rundt induksjonsttoppen. Dette var noe som ikke skulle vert gjort, og grunn nok til at de kunne si dette ifølge dem.
Jeg KAN forstå at det ikke er anbefalt å silikonere/fuge irundt koketopper, pga vanskeligheter ved service reparasjon. Jeg gjorde dette selv, for å hindre fuktighet og smuss i å legge seg intil pakningen under. (Det tok meg 12 minutter å ta ut stekeovn, løsne induksjonstopp, og løfte den ut). Det står ikke noe i bruksanvisningen om at dette er frarådet.
Jeg kan IKKE forstå at jeg må betale skaden elektriker forårsaket. Visst de mener at det var feil av meg å silikonere, kunne de jo dratt derifra og latt meg demontere den?
Det blir brutalt å være en vanlig forbruker, med et defekt produkt på garanti, som plutselig skal betale elektrikertimer, kjøring fra andre siden av landet og ny glassplate fordi jeg hadde hatt litt silikon på? Eller har El.Installatøren all rett på sin side her?
Legger ved et bilde av skaden/toppen.
Håper jeg kan få et par synspunkter her, takker for alle svar!
Da burde du ha en god sak.
Du skal ikke betale noe arbeid som ikke har blitt gjort.
De mener at jeg skal betale for tiden de "kastet" bort pga. silikoneringen. En bomtur.
Dette kunne jeg til nød ha skjønt, selv om jeg ikke var klar over at silikoneringen medførte store problemer for dem.
Men at de gikk løs på platetoppen med feil verktøy eller makt, som resulterte i en NY skade, er jeg veldig skeptisk til. Jeg har som person, store problemer med å kjefte/krangle med fagfolk, da jeg selv vet at alt ikke er svart-hvitt. Men jeg lurer på om jeg har noe jeg konkret kan si at "dette er min rett"?
Du kan sette fram krav på ny platetopp som dem har skrevet at dem skal dekke.
Dermed er vel dette en sak mellom deg og Expert, og deretter en sak mellom Expert og reparatør? Hvorfor må du forholde deg til reparatøren?
Jeg hadde sendt reparatøren en kort melding om at dette er uakseptabelt, og at du tar det videre med Expert. Jeg vil tro at de vil tenker seg om da.
Til Expert sender du bildet, forteller hva som har skjedd og at du forventer toppen erstattet eller reparert. Gjør det klart at du ser på Expert som ansvarlig ovenfor deg. Forhåpentligvis tar Expert da kontakt med reparatør.
Dette skal du selvsagt ikke finne deg i, silikon eller ikke. Kanskje andre kan fylle ut om det juridiske...
http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon
Garanti er fint det, men kun reklamasjon er lovpålagt. Det er reklamasjon jeg bruker å slå i bordet med. Garantier kan butikken krangle på.
Jeg hadde også tatt kontakt med Expert og bedt dem rydde opp. Det er ikke ditt problem at servicekaren ødela platetoppen din.