6,971
14
0
Lurt av graveentreprenør
32
Bergen
0
Jeg har en liten juridisk nøtt her, da jeg har tatt inn et firma for å gjøre gravearbeider.
Jeg er bygningsingeniør og har tidligere jobbet som byggeleder.
Har hjulpet entreprenøren med en del jobber, og vi ble enige om at jeg skulle få en god avtale nå som jeg skulle grave i min hage. Det var snakk om å skifte ut masser på tomten,
og "skrape" i overflaten bak huset for å få vekk gamle busker etc.
Vi hadde ingen skriftlig avtale på dette, men ble enige om å holde oss innenfor 100000 kroner for hele jobben. Ser i ettertid at dette var dumt, men så på det som en veldig liten jobb i forhold til hva jeg tidligere har vært vant med i min forrige jobb.
Det som videre skjer er at entreprenør begynner å grave, det kommer til stadighet inn grabbebiler og lastebiler for å kjøre unna masser. Det blir gravet en del mer enn hva jeg ba om i utgangspunktet og hva som var nødvendig. Til sammen har det blitt kjørt ut 27 lastebillass og inn ca 3 lass med grus. Presiserte likevel at vi må holde oss innenfor de økonomiske rammene. Entreprenøren vil være "snill" med meg, og ber underentreprenørene hans sende regning direkte til meg (uten påslag).
Det det ender opp med er at jeg totalt sett får tre regninger på tilsammen 175000 kroner.
Graveentreprenøren tar ingen ansvar og sier at dette ikke har noe med han å gjøre,
da han har brukt andre entreprenører. Det samme sier de andre entreprenørene,
som bare gjorde som min graveentreprenør hadde bedt dem om.
Han har jo forsåvidt ikke totalansvaret da dette er utenforstående entreprenører,
men da han har godkjent kjøresedler og bestilt arbeidet, så mener jeg helt klart at han burde hatt en oversikt på hvor vi lå an.
Jeg kunne akspetert at dette hadde feks steget til 110000 kroner, men synes 175000 kroner inkl. mva er langt utover hva vi avtalte.
Er det noen her som kan hjelpe meg ut av denne?
Jeg er bygningsingeniør og har tidligere jobbet som byggeleder.
Har hjulpet entreprenøren med en del jobber, og vi ble enige om at jeg skulle få en god avtale nå som jeg skulle grave i min hage. Det var snakk om å skifte ut masser på tomten,
og "skrape" i overflaten bak huset for å få vekk gamle busker etc.
Vi hadde ingen skriftlig avtale på dette, men ble enige om å holde oss innenfor 100000 kroner for hele jobben. Ser i ettertid at dette var dumt, men så på det som en veldig liten jobb i forhold til hva jeg tidligere har vært vant med i min forrige jobb.
Det som videre skjer er at entreprenør begynner å grave, det kommer til stadighet inn grabbebiler og lastebiler for å kjøre unna masser. Det blir gravet en del mer enn hva jeg ba om i utgangspunktet og hva som var nødvendig. Til sammen har det blitt kjørt ut 27 lastebillass og inn ca 3 lass med grus. Presiserte likevel at vi må holde oss innenfor de økonomiske rammene. Entreprenøren vil være "snill" med meg, og ber underentreprenørene hans sende regning direkte til meg (uten påslag).
Det det ender opp med er at jeg totalt sett får tre regninger på tilsammen 175000 kroner.
Graveentreprenøren tar ingen ansvar og sier at dette ikke har noe med han å gjøre,
da han har brukt andre entreprenører. Det samme sier de andre entreprenørene,
som bare gjorde som min graveentreprenør hadde bedt dem om.
Han har jo forsåvidt ikke totalansvaret da dette er utenforstående entreprenører,
men da han har godkjent kjøresedler og bestilt arbeidet, så mener jeg helt klart at han burde hatt en oversikt på hvor vi lå an.
Jeg kunne akspetert at dette hadde feks steget til 110000 kroner, men synes 175000 kroner inkl. mva er langt utover hva vi avtalte.
Er det noen her som kan hjelpe meg ut av denne?
Signatur
15% er ofte nevnt når jobbene drar ut over stokk og stein. Dette gjelder bare når det er gitt et overslag. Ved fastprisavtale (under 100.000 i dette tilfellet) kan jeg ikke skjønne at 15% regelen gjelder.
Fra din tidligere jobb ville jeg tro at du ville blitt vanskelig hvis en entreprenør ikke hadde tatt ansvar for sine underentreprenører eller leverandører. At han har vært grei og fått UE'er til å fakturere direkte uten hans påslag er hyggelig det, men du har fortsatt ikke noen avtale med disse UE'ene.
Jeg ville hvis jeg i denne saken hvis jeg skulle vært byggeleder sett på dette som en totalentreprise hvor du har kontrakt kun med graveren. Hvem han velger å ha med seg og hvor lang tid de bruker er uvesentlig for deg da du kun har avtale med han på fastpris. Han har selv tatt på seg å gjøre jobben til en på forhånd avtalt pris. Hvis jobben viste seg å være noe annet enn han hadde gitt pris på må dette selvfølgelig varsles.
Når det er sagt, gir Norsk standard alltid Byggherren ansvaret for grunn forholdene, hvis det er årsaken til at det ble masseutskiftet mer enn opprinnelig avtalt.
Svaret mitt her er mer tilpasset et forhold mellom to profesjonelle parter, ikke forbruker mot profesjonell som det blir her, likefullt mener jeg prinsippene burde vært fulgt.
KongBang
Byggeleder / Byggingeniør
Snart takstmann =)
Lei situasjon og derav alltid viktig å ha en kontrakt som regulerer arbeidet som skal utføres. Noe sier meg at ikke hele bildet er laft frem i denne saken, da du kun leverer din forståelse. Kan det være at 75-100 tusen kr summen gjelder kun arbeidstid og ikke utstyr / materialer?
Forliksrådets kompetanse er om omtvistet beløp er under 125 tusen jf Tvistemålsloven § 6-10. http://lovdata.no/lov/2005-06-17-90/§6-10
Her er det omtvistede beløpet 50 tusen over. Selv om du mener riktig beløp er 100 tusen, er de jure tvistesummen utfakturert beløp. Riktig instans for behandling av en slik privatrettslig tvist er annen instans en forliksrådet, hvis hensikt er "småtvister".
Dette bør din bekjente advokat orientere deg om.
Nei denne prisen gjaldt for alt ink materiell og utstyr.
Advokaten har anbefalt meg å gå viderer med saken,
Men at vi først forhandler med entreprenørene.
Jeg kan fortsatt bruke forliksrådet i denne saken.
Har også rettshjelp gjennom boligforsikringen,
Som jeg må undersøke om jeg kan benytte meg av.
Har prøvd å legge frem saken så nøytralt som mulig.
Det skal sies at naboen fikk et prisoverslag på et helt likt hus av samme entreprenøren
For ca 20000. Vil anslå at min jobb var tre/fire ganger så stor
Når det gjelder masser/arbeid. Naboen avslo dette tilbudet.
KongBang
Byggeleder / Byggingeniør
Snart takstmann =)
Jeg ønsker å avvente, men om jeg betaler deler av det jeg skal,
Så er vi under 125000. Derimot usikker på hvem jeg skal betale!
Vil også tilføye at jeg gang på gang ble påminnet om at jeg "ikke skulle bli ruinert"
Før oppstart av arbeidet, så får forliksrådet avgjøre betydningen av dette.
KongBang
Byggeleder / Byggingeniør
Snart takstmann =)
Jeg har betalt nesten 9000 kroner for mine lass.
Fikk et prisoverslag på kr 4400 inkl. mva for et lass før vi begynte.
Snakk om frekkhet over alle grenser!!
KongBang
Byggeleder / Byggingeniør
Snart takstmann =)