og her er det bare å kjøre saken rett til forbrukerrådet.
Han henviste til forbrukerrådet og sa det var noe de var enige med dem om.
Jeg vil dog tro at mange av selgerne har fått beskjed om å møte kundene med denne type holdning i håp om at mange bare gir opp, så første skritt kan vel være å spørre etter daglig leder eller hva det heter og presentere saken. Går ikke det, så send et brev. Ta deretter saken videre til forbrukerrådet.
Jeg tar en tur innom for å få dette bekreftet, en dag jeg har god tid....
Selgeren lyver ikke, han vil bare ikke fortelle sannheten.. ;D
En ventilator skal vare over 2 år og har dermed 5 års reklamasjonsfrist, loven sier ingenting om beløpsgrense. Riktignok har de rett til å utbedre feilen, men om det bare er en filleting, hadde jeg nok gjort det selv. Raskere enn å dra innom en butikk vil jeg tro. Alternativt kan du ta med ventilatoren og slenge den på disken. Be dem gi deg en ny som tort og svie for løgnaktig opptreden av selger.
Regelverket er klart, i prinsippet har man reklamasjonsrett i 5 år på alle varer som er ment å vare mer enn 5 år.
Det er mange her som foreslår å true med TV2 hjelper deg, forbrukerrådet osv. Når jeg var jusstudent for 100 år siden slo vi også på stortrommen i slike saker, for å skremme.
De fleste av disse forretningene ler av denne type kunder og bryr seg ikke om trusler om TV2 og forbrukerrådet.
I de sakene jeg kommer bort i dette snakker også jeg med daglig leder, og forklarer situasjonen. Jeg tar gjerne med en utskrift av loven og evt uttalelse fra forbrukerrådet som kan styrke min sak.
I de aller fleste tilfeller løser det seg umiddelbart. Siste gang jeg klaget på en PC som gikk varm, og slo seg av møtte jeg veggen i butikken, men siden det var tredje gang med samme feil hadde jeg krav på å få tilbake pengene. Det gikk da prinsipp i det, da verken betjeningen eller daglig leder var enig med meg og loven. En telefon til direktør i kjeden løste problemet på sekundet.
Jeg synes ikke det skulle være slik, men med de lave prisene de holder kan man ikke forvente verken service eller kunnskap ved henvendelse. Og det er ingen tvil om at de bevisst avviser reklamasjoner, i håp om at kunden gir seg.
Dog opplever i allefall jeg at det meste løser seg med rolig diskusjon, men trusler om Tv2 hjelper deg og annet fjas gjør bare at man blir avvist, av prinsipp.
Signatur
mvh Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS ) Selger lavenergihus fra Tyskland.
Er det ikke rart at alle skriker opp om at det er 5 års reklamasjonsrett på filleting til under 10.000,- Men når det kommer til nyere bruktbilkjøp til flere hundre tusen kjøpt hos forhandler så er det ingen som tørr å kjøre hard på med 5 års reklamasjonsrett? Så fort bruktbilselgeren nekter så tenker de fleste at ja det er vel slik.
Er det ikke rart at alle skriker opp om at det er 5 års reklamasjonsrett på filleting til under 10.000,- Men når det kommer til nyere bruktbilkjøp til flere hundre tusen kjøpt hos forhandler så er det ingen som tørr å kjøre hard på med 5 års reklamasjonsrett? Så fort bruktbilselgeren nekter så tenker de fleste at ja det er vel slik.
Du har rett i reklamsjonstiden på bruktbil (fra forhandler). Det som dog er viktig å huske på er at ikke alle feil på en bruktbil vil kunne kvalifisere til å være en mangel på en eldre bil.
Eksempel; Du kjøper en 4 år gammel bil fra forhandler. Etter 4 nye år ryker girkassen. Dette vil ikke være en (skjult) mangel som kvalifiserer til reklamasjonsrett.
Er det ikke rart at alle skriker opp om at det er 5 års reklamasjonsrett på filleting til under 10.000,- Men når det kommer til nyere bruktbilkjøp til flere hundre tusen kjøpt hos forhandler så er det ingen som tørr å kjøre hard på med 5 års reklamasjonsrett? Så fort bruktbilselgeren nekter så tenker de fleste at ja det er vel slik.
Du har rett i reklamsjonstiden på bruktbil (fra forhandler). Det som dog er viktig å huske på er at ikke alle feil på en bruktbil vil kunne kvalifisere til å være en mangel på en eldre bil.
Eksempel; Du kjøper en 4 år gammel bil fra forhandler. Etter 4 nye år ryker girkassen. Dette vil ikke være en (skjult) mangel som kvalifiserer til reklamasjonsrett.
Jo, man kan faktisk det. Kan man bevise at den feilen var der når man kjøpte bilen så har man en god sak, men det er ingen som klager på slikt fordi de ikke er klar over at man kan det. Mens noe dritt kjøpt på biltema til 250,- klager man gjerne på hvis det har gått 4,5 år, rart det der.
Er det ikke rart at alle skriker opp om at det er 5 års reklamasjonsrett på filleting til under 10.000,- Men når det kommer til nyere bruktbilkjøp til flere hundre tusen kjøpt hos forhandler så er det ingen som tørr å kjøre hard på med 5 års reklamasjonsrett? Så fort bruktbilselgeren nekter så tenker de fleste at ja det er vel slik.
Du har rett i reklamsjonstiden på bruktbil (fra forhandler). Det som dog er viktig å huske på er at ikke alle feil på en bruktbil vil kunne kvalifisere til å være en mangel på en eldre bil.
Eksempel; Du kjøper en 4 år gammel bil fra forhandler. Etter 4 nye år ryker girkassen. Dette vil ikke være en (skjult) mangel som kvalifiserer til reklamasjonsrett.
Jo, man kan faktisk det. Kan man bevise at den feilen var der når man kjøpte bilen så har man en god sak, men det er ingen som klager på slikt fordi de ikke er klar over at man kan det. Mens noe dritt kjøpt på biltema til 250,- klager man gjerne på hvis det har gått 4,5 år, rart det der.
I prinsippet har du rett, men hvor realistisk er det å klare å bevise at girkassen hadde denne feilen fire år tidligere? Det tror jeg blir problematisk i praksis.
Er det ikke rart at alle skriker opp om at det er 5 års reklamasjonsrett på filleting til under 10.000,- Men når det kommer til nyere bruktbilkjøp til flere hundre tusen kjøpt hos forhandler så er det ingen som tørr å kjøre hard på med 5 års reklamasjonsrett? Så fort bruktbilselgeren nekter så tenker de fleste at ja det er vel slik.
Du har rett i reklamsjonstiden på bruktbil (fra forhandler). Det som dog er viktig å huske på er at ikke alle feil på en bruktbil vil kunne kvalifisere til å være en mangel på en eldre bil.
Eksempel; Du kjøper en 4 år gammel bil fra forhandler. Etter 4 nye år ryker girkassen. Dette vil ikke være en (skjult) mangel som kvalifiserer til reklamasjonsrett.
Jo, man kan faktisk det. Kan man bevise at den feilen var der når man kjøpte bilen så har man en god sak, men det er ingen som klager på slikt fordi de ikke er klar over at man kan det. Mens noe dritt kjøpt på biltema til 250,- klager man gjerne på hvis det har gått 4,5 år, rart det der.
I prinsippet har du rett, men hvor realistisk er det å klare å bevise at girkassen hadde denne feilen fire år tidligere? Det tror jeg blir problematisk i praksis.
Det er samme bevisbyrde ang mobiltelefoner. Det jeg skal frem til er at alle vet det er 5 år på alle mulige filleting, men flesteparten vet ikke at det er 5 år på nyere bruktbil (hva er definisjonen på nyere bruktbil?). Hadde flere vært klar over det rundt bruktbilkjøp så hadde nok flere fått gjennomslag for klagene da man hadde hatt flere saker å vise til. Seriøse bruktbilselgere vet dette med 5 år og det er derfor man får såpass lite igjen for bilen sin, de vet de kan møte en som vet hva han har krav på.
Unnskyld for å ødelegge tråden TS.
En annen ting, tenk hvor mye billigere ting kunne vært hvis man ikke hadde hatt de vannvittige lovene som beskytter oss forbrukere. Prisene blir jo høye nettopp for å dekke inn slikt.
Rettighetene man har ved kjøp av bil som privat person, reguleres av to forskjellige lover. I de tilfellene der bilen kjøpes av en annen privatperson, er det kjøpsloven som gjelder. Ved kjøp fra næringsdrivende (forhandler), reguleres forholdet av forbrukerkjøpsloven.
Når har bilen en mangel? Enten man kjøper bil fra næringsdrivende eller fra privatperson, har man krav på å få det som er avtalt og at bilen har den kvaliteten man kan forvente. Selgerens opplysninger er vesentlige for hvilke egenskaper ved bilen man kan forvente. Bilen skal ikke ha dårligere egenskaper enn det som er vanlig for sammenlignbare biler innen samme klasse. Ved vurderingen om bilens kvalitet kan regnes som alminnelig god vare, vil prisen man har betalt for bilen være et element.
Enhver feil ved bilen vil ikke være å anse som en mangel etter forbrukerkjøpsloven. Skyldes feilen at man har utsatt bilen for feilbruk eller at man har påført bilen skade, vil dette ikke dekkes av mangelsbegrepet. Også feil en må regne med som følge av normal slitasje vil falle utenfor lovens mangelsbegrep. I de tilfellene en slitedel må skiftes mye tidligere enn det som er vanlig, vil det kunne dreie seg om en mangel forutsatt normal bruk og vedlikehold. Det er også viktig å være klar over at man ikke senere kan reklamere på ting en visste, eller burde ha visst om på kjøpstidspunktet. Som den store hovedregel er det kjøperen som har bevisbyrden for at det foreligger en kjøpsrettslig mangel. Det vil være tilstrekkelig å påvise ovenfor selgeren at bilen ikke er i samsvar med det som er avtalt eller at den ikke har den kvalitet man må kunne forvente sett ut fra bilens pris og forholdene ellers ved kjøpet. Det kan imidlertid være lurt å skaffe seg dokumentasjon for sitt mangelskrav. Dette vil eksempelvis kunne gjøres på en av NAF’s testestasjoner.
”Som den er” forbehold i kontrakten Ved salg av bruktbil, er det vanlig at selgeren inntar et forbehold om at bilen selges ”som den er” for å redusere sitt ansvar. Generelt sett vil et slikt forbehold medføre at man ved bruktkjøp aksepterer bilens tilstand på kjøpstidspunktet og at det vil kunne være vanskelig å bli hørt med at det foreligger en mangel etter loven.
Et slikt forbehold vil imidlertid ikke frita selgeren for ethvert ansvar. Dersom selgeren har gitt feil opplysninger, eller man ikke har fått opplysninger som man burde ha fått, for eksempel at bilen tidligere er kollisjonsskadd, kan det likevel foreligge en mangel. I slike tilfeller vil det kreves mer av informasjonen fra en næringsdrivende enn fra en privat selger. Ved kjøp fra næringsdrivende, vil det også kunne være en mangel hvis det viser seg at bilen er i dårligere stand enn det kjøpesummens størrelse og forholdene ellers skulle tilsi. Kjøper man bilen fra privatperson, må mangelen være av en viss størrelse for at man skal kunne påberope seg mangler i slike tilfeller, da kjøpsloven stiller som krav at mangelen i slike tilfeller er vesentlig.
Reklamasjonsfrister Dersom en mener det foreligger en mangel ved bilen, plikter en å gi selgeren melding om dette innen rimelig tid etter at man oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. I forbrukerforhold vil det alltid være tilstrekkelig å reklamere innen to måneder etter at feilen ble oppdaget. Det lønner seg imidlertid for begge parter at det reklameres så raskt som mulig. Selve reklamasjonen bør gjøres skriftlig.
I tillegg til å reklamere innen rimelig tid, må en holde seg innenfor de absolutte reklamasjonsfristene i loven. Som den store hovedregel må en reklamere innen to år etter at man overtok bilen. I de tilfellene tingen er ment å vare vesentlig lengre enn to år, er reklamasjonsfristen fem år så sant man har kjøpt bilen av en forhandler. Ved kjøp av privatperson vil den absolutte reklamasjonsfrist være to år.
Signatur
mvh Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS ) Selger lavenergihus fra Tyskland.
En ventilator skal vare over 2 år og har dermed 5 års reklamasjonsfrist, loven sier ingenting om beløpsgrense. Riktignok har de rett til å utbedre feilen, men om det bare er en filleting, hadde jeg nok gjort det selv. Raskere enn å dra innom en butikk vil jeg tro. Alternativt kan du ta med ventilatoren og slenge den på disken. Be dem gi deg en ny som tort og svie for løgnaktig opptreden av selger.
Det er mange her som foreslår å true med TV2 hjelper deg, forbrukerrådet osv. Når jeg var jusstudent for 100 år siden slo vi også på stortrommen i slike saker, for å skremme.
De fleste av disse forretningene ler av denne type kunder og bryr seg ikke om trusler om TV2 og forbrukerrådet.
I de sakene jeg kommer bort i dette snakker også jeg med daglig leder, og forklarer situasjonen. Jeg tar gjerne med en utskrift av loven og evt uttalelse fra forbrukerrådet som kan styrke min sak.
I de aller fleste tilfeller løser det seg umiddelbart. Siste gang jeg klaget på en PC som gikk varm, og slo seg av møtte jeg veggen i butikken, men siden det var tredje gang med samme feil hadde jeg krav på å få tilbake pengene. Det gikk da prinsipp i det, da verken betjeningen eller daglig leder var enig med meg og loven. En telefon til direktør i kjeden løste problemet på sekundet.
Jeg synes ikke det skulle være slik, men med de lave prisene de holder kan man ikke forvente verken service eller kunnskap ved henvendelse. Og det er ingen tvil om at de bevisst avviser reklamasjoner, i håp om at kunden gir seg.
Dog opplever i allefall jeg at det meste løser seg med rolig diskusjon, men trusler om Tv2 hjelper deg og annet fjas gjør bare at man blir avvist, av prinsipp.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Du har rett i reklamsjonstiden på bruktbil (fra forhandler). Det som dog er viktig å huske på er at ikke alle feil på en bruktbil vil kunne kvalifisere til å være en mangel på en eldre bil.
Eksempel;
Du kjøper en 4 år gammel bil fra forhandler. Etter 4 nye år ryker girkassen. Dette vil ikke være en (skjult) mangel som kvalifiserer til reklamasjonsrett.
Mitt prosjekt:
Halvmoderne enebolig i Kongsberg
Jo, man kan faktisk det. Kan man bevise at den feilen var der når man kjøpte bilen så har man en god sak, men det er ingen som klager på slikt fordi de ikke er klar over at man kan det. Mens noe dritt kjøpt på biltema til 250,- klager man gjerne på hvis det har gått 4,5 år, rart det der.
I prinsippet har du rett, men hvor realistisk er det å klare å bevise at girkassen hadde denne feilen fire år tidligere? Det tror jeg blir problematisk i praksis.
Mitt prosjekt:
Halvmoderne enebolig i Kongsberg
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Det er samme bevisbyrde ang mobiltelefoner. Det jeg skal frem til er at alle vet det er 5 år på alle mulige filleting, men flesteparten vet ikke at det er 5 år på nyere bruktbil (hva er definisjonen på nyere bruktbil?). Hadde flere vært klar over det rundt bruktbilkjøp så hadde nok flere fått gjennomslag for klagene da man hadde hatt flere saker å vise til. Seriøse bruktbilselgere vet dette med 5 år og det er derfor man får såpass lite igjen for bilen sin, de vet de kan møte en som vet hva han har krav på.
Unnskyld for å ødelegge tråden TS.
En annen ting, tenk hvor mye billigere ting kunne vært hvis man ikke hadde hatt de vannvittige lovene som beskytter oss forbrukere. Prisene blir jo høye nettopp for å dekke inn slikt.
Når har bilen en mangel?
Enten man kjøper bil fra næringsdrivende eller fra privatperson, har man krav på å få det som er avtalt og at bilen har den kvaliteten man kan forvente. Selgerens opplysninger er vesentlige for hvilke egenskaper ved bilen man kan forvente. Bilen skal ikke ha dårligere egenskaper enn det som er vanlig for sammenlignbare biler innen samme klasse. Ved vurderingen om bilens kvalitet kan regnes som alminnelig god vare, vil prisen man har betalt for bilen være et element.
Enhver feil ved bilen vil ikke være å anse som en mangel etter forbrukerkjøpsloven. Skyldes feilen at man har utsatt bilen for feilbruk eller at man har påført bilen skade, vil dette ikke dekkes av mangelsbegrepet. Også feil en må regne med som følge av normal slitasje vil falle utenfor lovens mangelsbegrep. I de tilfellene en slitedel må skiftes mye tidligere enn det som er vanlig, vil det kunne dreie seg om en mangel forutsatt normal bruk og vedlikehold. Det er også viktig å være klar over at man ikke senere kan reklamere på ting en visste, eller burde ha visst om på kjøpstidspunktet.
Som den store hovedregel er det kjøperen som har bevisbyrden for at det foreligger en kjøpsrettslig mangel. Det vil være tilstrekkelig å påvise ovenfor selgeren at bilen ikke er i samsvar med det som er avtalt eller at den ikke har den kvalitet man må kunne forvente sett ut fra bilens pris og forholdene ellers ved kjøpet. Det kan imidlertid være lurt å skaffe seg dokumentasjon for sitt mangelskrav. Dette vil eksempelvis kunne gjøres på en av NAF’s testestasjoner.
”Som den er” forbehold i kontrakten
Ved salg av bruktbil, er det vanlig at selgeren inntar et forbehold om at bilen selges ”som den er” for å redusere sitt ansvar. Generelt sett vil et slikt forbehold medføre at man ved bruktkjøp aksepterer bilens tilstand på kjøpstidspunktet og at det vil kunne være vanskelig å bli hørt med at det foreligger en mangel etter loven.
Et slikt forbehold vil imidlertid ikke frita selgeren for ethvert ansvar. Dersom selgeren har gitt feil opplysninger, eller man ikke har fått opplysninger som man burde ha fått, for eksempel at bilen tidligere er kollisjonsskadd, kan det likevel foreligge en mangel. I slike tilfeller vil det kreves mer av informasjonen fra en næringsdrivende enn fra en privat selger.
Ved kjøp fra næringsdrivende, vil det også kunne være en mangel hvis det viser seg at bilen er i dårligere stand enn det kjøpesummens størrelse og forholdene ellers skulle tilsi. Kjøper man bilen fra privatperson, må mangelen være av en viss størrelse for at man skal kunne påberope seg mangler i slike tilfeller, da kjøpsloven stiller som krav at mangelen i slike tilfeller er vesentlig.
Reklamasjonsfrister
Dersom en mener det foreligger en mangel ved bilen, plikter en å gi selgeren melding om dette innen rimelig tid etter at man oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. I forbrukerforhold vil det alltid være tilstrekkelig å reklamere innen to måneder etter at feilen ble oppdaget. Det lønner seg imidlertid for begge parter at det reklameres så raskt som mulig. Selve reklamasjonen bør gjøres skriftlig.
I tillegg til å reklamere innen rimelig tid, må en holde seg innenfor de absolutte reklamasjonsfristene i loven. Som den store hovedregel må en reklamere innen to år etter at man overtok bilen. I de tilfellene tingen er ment å vare vesentlig lengre enn to år, er reklamasjonsfristen fem år så sant man har kjøpt bilen av en forhandler. Ved kjøp av privatperson vil den absolutte reklamasjonsfrist være to år.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.