#51
 1,062     Lindesnes     0

Er vanskelig for oss å vite, ingen av oss er fagfolk og vi har aldri vært med på en slik prosess før.
Nå er vi der at vi må vurdere om vi skal få inn en uavhengig takstmann (noe vi foreslo under møtet i dag og entreprenøren støtta det forslaget) eller om vi skal satse på at det er ok, og at det i så fall går ut over dem selv om noe skulle skje.

Diverse småfeil kan jeg lære meg å leve med, sålenge badet er tett og sikkert.


Der sa du det gullfint selv syns jeg, Ingen av dere som er fagfolk
Nettop derfor anbefaler jeg deg på det sterkeste å innhente en med de rette fagkunskapene, en uavhengig takstmann som kan ta avgjørelsene for dere.
Selv om han leverer badet med garanti så gjelder den bare i fem år
Du har ingen garanti for at ikke han er konk om 6 mnd. (noe som ser sansynlig ut med dette håndverket) og da er det jo ingenting å hente for dere og mange dårlige bad kan begynne å lekke i morgen men du oppdager det ikke før garantien på fem år er gått ut
Forsikringen dekker heller ikke slike skader som er oppstått over tid, så da står du der med sjegget i postkassa.
Det er såpass mye penger det er snakk om i et bad at det er direkte dumt å gamble på en dårlig håndverkers dømmekraft.
Jeg tror an taksman vil komme frem til at badet må rives og settes opp på nytt igjen.
Ikke skjønner jeg hvorfor dere skal måtte godta enkelte skjønnhetsfeil?

Mitt råd, få tak i en uavhengig takstmann fort som fy og ikke la han få lov å gjøre noe som helst mere før takstmannen har vert der. For all del, finn taksmannen selv å ikke la han anbefale en for deg.

Lykke til Smile
Signatur

   #52
 21,481     Enebolig     0
Det høres ut som om trådstarter er på vei til å tape. Nok en gang: Dropp dette firmaet!


Ikke det verste jeg har sett, men ille nok. Spør de om hvordan de skal ta av fliser uten å ødelegge membranen. Få inn takstmann.
   #53
 948     0
"Nå er vi der at vi må vurdere om vi skal få inn en uavhengig takstmann (noe vi foreslo under møtet i dag og entreprenøren støtta det forslaget)"

trur du har igjen for det ja..... og ikke ta en han anbefaler....
   #54
 7,686     Bærum     0
Du må ikke la dem fortsette før du har hatt en takstmann til å se på dette. Jo mer de dekker til jo vanskeligere er det å vurdere oppbygningen. Det er som oftest slik at når arbeidet ser slurvete ut er kvaliteten dårlig. At entreprenøren stiller seg positiv til takstmann må ikke få deg til å tro at han ikke har noe å skjule. Han kan like gjerne gamble på at du ikke innkaller takstmann fordi han er positiv.  Gir du etter nå har du bare deg selv å takke når dette badet må rives om noen år for din regning. Forøvrig kommer du til å ergre deg hver morgen når du går ut på badet og ser det dårlige arbeidet. Ingen god måte å starte dagen på.
   #55
 22,342     Akershus     0


Ang grunnarbeid forsikrer de oss om at badet er tett. Som de sier, det går jo ut over dem selv om det ikke er det da de har garanti på det.
På litexplatene er det lagt duk og så smøremembran over i alle skøyter, også mot gulv.

Ang varmekabelen sa han at den var "kald" så og så langt i enden og at det derfor ikke var noen fare med at den lå slik den lå. (?)

Ja de har lagt membran ned mot gulvet, men dette hjelper ikke da hele konstruksjonen med membran her er feil. De har ikke forstått hvordan membran skal gjøres.

Ved varmekabelen er antagelig membranet også skadet.

Som tidligere nevnt er det ikke bare å fjerne fliser og forvente at badet blir tett etterpå.

Jeg Får vondt av dette membrangreine her. Hvordan er det under betongen? Ved sluket? Sikkert feil der også når resten av arbeidet er makkverk. Jeg ser egentlig ikke noe som er godt gjort her. Flisejobben Er faktik det beste med badet.
   #56
 1,043     Akershus     0
Hvis du lar dette skure så tar du en stor risiko. Som det ble nevnt over er garanti lite verdt dersom det er et firma som går konk. Dette er et firma som, basert på kvaliteten på arbeidet, fortjener og antagelig kommer til å gå i dass.

Du bør absolutt kontakte en takstmann for å få en vurdering og anbefaling. Koster deg noen få tusenlapper, litt mer hvis du trenger en grundig rapport.
   #57
 319     0
Dette var trist lesning og disse håndtverkerne går mange av bygg og bedrag episodene en høy gang. Sterita, jeg synes det er flott av deg å søke en løsning med firmaet som har utført arbeidet men som andre har påpekt så tror jeg at det er umulig at en slik løsning kan bli bra for deg.

Teknisk sett er jeg enig med dem som mener at blandt annet pga. utførelsen av membran så må hele badet rives. Her er liknende historie: En bekjent av meg fikk laget nytt bad hjemme hos seg, dette stod ferdig i år. Da rørlegger (annet firma) skulle montere blandebatterier oppdaget han at det ikke var montert mansjetter eller lagt membran rundt/på  veggboksen til rør i rør systemet. Mureren hadde skrudd av den ytterste delen av boksen for å bruke denne til å merke av hull i flis, montert flis, og så skrudd denne på igjen. Denne saken endte i at min bekjente slapp å betale noen ting for flis- og membranarbeidene.

Basert på min erfaring fra liknende situasjoner i mitt hjem vil jeg på linje med det andre her inne også har nevnt anbefale følgende:

1) Ikke la firmaet gjøre mer arbeid på badet
2) Engasjer offentlig godkjent takstmann (som du finner selv). Vis ham badet og alle bildene
3) Skriv klage og baser den gjerne på starndardformularer du finner på forbrukerportalen.no. Legg ved rapport fra takstmann.
4) IKKE betal noenting. Merk at når klage er skrevet så kan ikke firmaet lenger drive inn penger fra deg. Hvis de sender kravet til inkasso så kan ikke inkassofirmaet heller røre deg før tvisten er avgjort.
5) Hvis ikke firmaet krediterer hele regningen så fyll ut og send inn klageformular til forbrukerrået. Legg ved all korrespondanse. Forbrukerrådet vil nå prøve å løse saken - og i dette tilfelle har du en vanntett sak.

Det er viktig at all korrespondanse fra nå av foregår skriftlig dersom du velger å gå denne veien.

Til slutt vil jeg si at jeg registrerer at firmaet prøver seg med at hvis badet ikke skulle holde tett så blir det jo deres problem og at derfor tregner du ikke bekymre deg. Jeg ville blitt ytterligere bekymret for denne uttalelsen: Jeg kan ikke se noen annen bakgrunn for denne uttalelsen enn at de allerede nå vet at de ikke vil eksistere under samme firmanavn / firmaregistrering når du i nærmeste fremtid forsøker å ringe dem fordi du har store vannskader.



   #58
 231     oslo     0
Jeg er ikke fagmann eller har erfaring med å pusse opp bad, men dette gir meg grøssninger nedover ryggen.
Bodde i et borettslag i Oslo hvor varmekablene på 4 år gamelt bad begynte å svikte. Badene var pusset opp i regi av borettslaget og det var brukt et "seriøst" firma. Det som skjedde når skadene begynte å strømme på, var at firma slo seg selv konkurs. (Det var nemlig mange som som hadde problemer med varmekablene). Så hadde de ingen forpliktelser lengre.
Nå ble varmekablene mine fikset vha forsikringen til borettslaget. Jeg ble fortalt av OBOS at slik gjør useriøse firmaer når klagene renner inn.
(Det var M-Tek som fikset varmekablene, og de sa at bakgrunnen for at kablene brant seg var for tørr støp av murer).

Ønsker bare å oppmuntre deg, slik som alle andre sier, til å skaffe deg en taktsmann og ikke godta det entreprenøren prøver å hjernevaske deg med!
   #59
 25,081     Akershus     0


(Det var M-Tek som fikset varmekablene, og de sa at bakgrunnen for at kablene brant seg var for tørr støp av murer).



Dette var nytt for meg. Noen som kan utdype dette?
Het i sin tid at badegulv skulle utføres med "jordfuktig betong"

Signatur
   #60
 176     Norge     0
Du får forholde deg til fakta. At som skal være skjult ser litt stygt ut før det blir dekket til, gjør ingenting så lenge funksjonen er korrekt. Men her er det såpass mye feilmontering at produsentansvaret forsvinner.

* Litexplatene er ikke montert riktig. Du skal jammen han en god grunn å kunne hevde feil på produktet når de ikke er montert riktig.

* Membran er lagt feil ifmb varmekabel. Ved membran i bunn skal det lages en lomme i veggen som membranen går inn og opp i. Varmekabel og ledning legges inn i denne lommen ovenfra. Da ligger kabelen trygt bak veggen og bak der membranen. Å skjær opp membran for få til varmekabel og hjørner er helt høl i hue.

* Har du sjekket at membran er festet på skikkelig måte til sluket? Disse gutta har ikke akkurat vist respekt for membranens funksjon andre steder. Mulig at det andre slurvet funker, men er det slurv ved sluket, får du garantert trøbbel.

* Flisleggingen bør følge normen mtp avvik.

* Det finnes sikkert en norm for hvor mye ute av vater sisternekassa di kan være.

* Få en detaljert beskrivelse på hvordan de skal bytte fliser og sikre membranens funksjon.